< zurück zum programm
17:00–18:30 NTGent Schouwburg, Große Bühne
Podiumsgespräch

Ina Karr (des. Intendantin Theater Luzern), Anna Rose (Architektin, Stadtplanerin, Direktorin „space syntax“), Jan Lazardzig (Prof. Theaterwissenschaften, FU Berlin), Daniel Rosbottom (DRDH Architects, Prof. Architektur, TU Delft)
Moderation: Jörg Jung

Neue Häuser für die Zukunft?

Wie kann ein Theater der Zukunft aussehen? Welche Gebäude werden bespielt? Welche Räume fordern Innovationen heraus? Und welche Architektur braucht ein common space? Ein multidisziplinär besetztes Podium diskutiert über Chancen, Möglichkeiten und Ideen für neue Häuser eines neuen Theaters.

Ina Karr (des. Intendantin Theater Luzern)

Foto: Andreas Etter

Anna Rose is an architect and urban planner with particular expertise in advising on mixed-use masterplans and public realm projects. Trained in Germany and the UK, she joined Space Syntax in 2002, becoming a partner and board director in 2007. In addition to her work in the UK, Anna leads the company’s design and consulting activities in the USA and continental Europe. She speaks regularly at industry and academic events worldwide and is an Honorary Senior Research Fellow at University College London. She is a member of the UK Academy of Urbanism and has recently been appointed to join Cabe’s  Panel of Built Environment Experts, which advises on the design of high profile development and public realm infrastructure projects.

Jan Lazardzig, Professor für Theaterwissenschaft an der Freien Universität Berlin. Studium der Theaterwissenschaft und Geschichte in Berlin. Promotion 2006 zur Theater- und Wissenschaftsgeschichte des 17. Jahrhundert. Post-doc-Stipendiat der Alexander von Humboldt Stiftung an der University of Chicago (2011-2013). Associate Professor for Theater and Performance Studies an der Universiteit van Amsterdam (2013-2017). Aktuelle Forschungsfelder: Architektur-, Technik- und Wissensgeschichte des Theaters; Surveillance und Zensur. Publikationen u.a.: Theatermaschine und Festungsbau. Paradoxien der Wissensproduktion im 17. Jahrhundert (Akademie Verlag: Berlin 2007); Theaterhistoriografie. Eine Einführung (gemeinsam mit V. Tkaczyk und. M. Warstat) (Francke 2012); Ruinierte Öffentlichkeit. Theater, Architektur und Kunst in den 1950er Jahren (hg. m. C. Blümle) (diaphanes 2012); Technologies of Theater. Joseph Furttenbach (1591-1667) and the Transfer of Technical Knowledge in Early Modern Theater Cultures (hg. m. Hole Rößler) (Klostermann 2016); „Images en action“. The Theoretical Writings of Claude-François Ménestrier (1631-1705) (hg. m. A. Kappeler und N. Gess) (Fink 2018); Front Stadt Institut. Theaterwissenschaft an der Freien Universität 1948-1968 (hg. m. P. Jammerthal) (Verbrecher Verlag 2018); Mitherausgeber der Buchreihe Theatrum Scientiarum (Walter de Gruyter: Berlin/New York 2003 ff.).

 

Jan Lazardzig, Professor for Theater Studies at Freie Universität Berlin. Jan studied Theater Studies and History in Berlin (1996-2001). He received his PhD in 2006 with a thesis on 17th century history of theater and history science. Post-doc grant of the Alexander von Humboldt Foundation at the University of Chicago (2011-13). Associate Professor for Theater and Performance Studies at Universiteit van Amsterdam (2013-2017). Research fields: History of theater design, technology and knowledge; surveillance and censorship. Publications (selected): Theatermaschine und Festungsbau. Paradoxien der Wissensproduktion im 17. Jahrhundert (Akademie Verlag: Berlin 2007); Theaterhistoriografie. Eine Einführung (with V. Tkaczyk and M. Warstat) (Francke 2012); Ruinierte Öffentlichkeit. Theater, Architektur und Kunst in den 1950er Jahren (co-ed. with C. Blümle) (diaphanes 2012); Technologies of Theater. Joseph Furttenbach (1591-1667) and the Transfer of Technical Knowledge in Early Modern Theater Cultures (co-ed. with Hole Rößler) (Klostermann 2016); „Images en action“. The Theoretical Writings of Claude-François Ménestrier (1631-1705) (co-ed. with A. Kappeler and N. Gess) (Fink 2018); Front Stadt Institut. Theaterwissenschaft an der Freien Universität 1948-1968 (co-ed. with P. Jammerthal) (Verbrecher Verlag 2018); Co-editor of the book series Theatrum Scientiarum (Walter de Gruyter: Berlin/New York 2003 ff.).

 

Daniel Rosbottom is Professor of Architecture at TU Delft and a founding Director of DRDH Architects, London. Following the completion of an acclaimed theatre and concert hall in Bodø, Norway the studio has developed an expertise in both new and existing performance spaces. In Belgium, current work includes Antwerp’s historic Bourla theatre, the restoration and transformation of the Opera Gent and the Bijloke concert hall, set within a 13th century Gothic hall in Gent’s historic abbey and currently on site.

< zurück zum programm